Alumnifoorumi tarjosi johdatuksen tunnelmamuotoiluun

​Laurean Alumnifoorumi järjestettiin jälleen torstaina 24.11. Leppävaaran kampuksella. Tämän kertaisen Alumnifoorumin mielenkiintoisena aiheena oli tunnelmamuotoilu, jonka saloihin kuulijoita johdatteli kokemusvalmentaja ja Laurean Vuoden Alumni 2016 Marjo Rantanen.

Vuonna 2014 Laureasta valmistuneella Rantasella on 10 vuoden kokemus asiakaskokemuksen kehittämisestä ja palvelumuotoilusta. Tänä vuonna hän on myös julkaissut esikoiskirjansa "Tunnelmamuotoilu" joka keskittyy kokemuksien ja hyvinvoinnin johtamiseen.

- Ihmiset eivät jälkeenpäin muista juuri mitään siitä, mitä joku ihminen on sanonut tai tehnyt. Sen sijaan he muistavat erittäin hyvin sen tunnelman, jonka he ovat tapaamisesta tai tilanteesta saaneet - tunnejälki on kaikissa kohtaamisissa todella vahva, hän aloitti esityksensä torstaina.
- Jos yritys keskittyy siihen, millaisen tunteen he saavat asiakkaassa aikaiseksi, he nousevat heti todella kiinnostavaksi myös työnantajana. Tutkimusten mukaan tunnelma korreloi vahvasti niin tuottavuuden, tehokkuuden kuin luovuudenkin kanssa.

Siihen, miten kokemus ihmisellä syntyy, vaikuttavat Marjo Rantasen mielestä monet asiat; oma tausta, elämänkokemukset, opitut tiedot ja taidot, asenteet ja uskomukset. Tästä syystä jokaisen ihmisen kokemukset ovat uniikki kokonaisuus.

- Ihmisen tunnelman kokemukseen vaikuttavat kolme asiaa: ajattelu, aistit ja tunteet, Marjo Rantanen kertoi.
- Tunteista korostuvat erityisesti sosiaaliset tunteet eli arvostuksen tunne, varmuus tulevasta, vaikuttamisen ja ympäristön hallinnan tunne, yhteenkuuluvuuden tunne sekä reiluuden tunne.

Laurean Alumnifoorumit ovat tapahtumia, joissa eri alojen ammattilaiset käsittelevät ajankohtaisista teemoja omaan työhönsä ja alaansa liittyen. Tapahtumiin ovat tervetulleita sekä Laureasta valmistuneet sekä nykyiset opiskelijat. Aikaisemmin Alumnifoorumeissa on puhujavieraina kuultu muun muassa urheiluvaikuttaja Aki Riihilahtea sekä Laurean historian ensimmäistä Vuoden Alumnia, vuokrausjohtaja Jussi Vyyryläistä.

Viimeksi muokattu 25.11.2016 12:13

​Marjo Rantanen Laurean Alumnifoorumissa torstaina.