8-luokkalaiset esittelivät liikeideoitaan Shark Tankissa

​Vantaan kansainvälisen koulun opiskelijat pääsivät tutustumaan yrittäjyyteen ja eri liiketoiminnan osa-alueisiin Laurean vaihto-opiskelijoiden johdolla. Vaihto-opiskelijoiden projektiryhmä kävi opettamassa yläkoululaisia viiden viikon ajan kerran viikossa. Kurssin aikana yläkoululaiset pääsivät hiomaan liikeideoitaan, jotka esiteltiin Shark Tank –teemalla toteutetussa päätöstilaisuudessa.

Tilaisuuden tuomareina toimivat Laurean yhteiskuntasuhteiden ja markkinoinnin johtaja Teemu Ylikoski sekä johtaja Kati Komulainen. Tilaisuudessa palkittiin sekä osallistujien että tuomareiden valinta.

Tapahtuman järjestäneet vaihto-opiskelijat ovat tulleet Laureaan opiskelemaan liiketaloutta P2P-linjalle. Käytännönläheinen työskentelytapa on tehnyt heihin vaikutuksen.

- Opiskelutyyli Laureassa on todella erilainen verrattuna omaan yliopistooni Ranskassa. Siellä opiskelu on enemmän teknistä, luentoja ja kirjoittamista. Täällä opiskeluissa on paljon enemmän käytäntöä mukana ja olen nauttinut siitä todella paljon, kertoo vaihto-opiskelija Margaux.

Uusia innovaatioita ja eettisiä ratkaisuja

Tiimien liikeideat vaihtelivat aurinkovoimalla toimivista matkapuhelinkuorista itsestään kiinnittyvään rannekelloon. Yhteensä liikeideoita ja tiimejä oli seitsemän kappaletta, joista kaikki olivat Vantaan kansainvälisen koulun opiskelijoita, kolmelta eri luokalta. Yleisöäänestyksen voitti American Food (AF) – liikeidean tavoitteena on tuoda erilaisia tunnettuja amerikkalaisia naposteltavia ja elintarvikkeita Suomeen.

- Amerikasta tuodut naposteltavat ovat edullisempia ja haluttuja suomessa, uskoisimme traditionaalisten laatumerkkien houkuttelevan myös suomalaisia, kertovat idean keksijät Niko, Roni, Alvar ja Isa.

Tuomareiden valinta voittajaksi oli SolarCase – matkapuhelinkotelo, jonka ideana on tarjota matkapuhelinkotelo, joka latautuu aurinkoenergialla sekä myös perinteisellä USB-liitännällä.

- Keksimme idean melko aikaisessa vaiheessa, meillä oli paljon erilaisia ideoita, mutta päädyimme panostamaan SolarCaseen. Lopullinen ideointi ja kehittely kesti kolme viikkoa. Halusimme tarjota eettisen sekä kompaktin ratkaisun nykyaikana ajankohtaiseen ongelmaan, kertovat SolarCasen keksijät Heidi-Maria, Fiyi, Laura ja Zaineb.

Vinkkejä ideoiden kehittämiseen

- Jos perustamme yrityksen, ensimmäisenä ajatuksena nousi esille, että tarvitsemme siihen kokeneen asiantuntijan avuksi. Shark Tankissa meidän on mahdollista tehdä tuomareihin vaikutus ja saada hyviä vinkkejä, toteavat magneettisen matkapuhelinkotelon J&J Casen keksijät Elias ja Jussi.

Tuomarina toiminut Teemu Ylikoski Laureasta oli vaikuttunut siitä miten kekseliäitä sekä jopa konkreettisesti toteutettavissa olevia liikeideoita yläkoululaiset olivat miettineet:

- Mielestäni kaikki tiimit, jotka osallistuivat tähän hienoon tapahtumaan, ovat voittajia Ylikoski kuvaili.
- Tämä yhteinen projekti on antanut varmasti kaikille, sekä järjestäjille että osallistujille paljon arvokasta kokemusta. Erityisesti olen vaikuttunut siitä miten paljon osallistujat olivat panostaneet ideoihinsa, hienoa nähdä ja päästä keskustelemaan näiden tulevaisuuden tekijöiden kanssa.

Linkki projektista tehtyyn videoon

Viimeksi muokattu 10.5.2017 11:13
​​Tilaisuuden tuomarit, Kati Komulainen ja Teemu Ylikoski, tutustumassa lopulta voittajaksi valittuun SolarCase -liikeideaan.