Siirry sisältöön

Hae mukaan, jos restonomikoulutus ja asiakassuhteiden johtaminen sekä kehittäminen kiinnostaa sinua!

Perustiedot

  • Kohderyhmä: Asiakkuuksista kiinnostuneet
  • Hakuaika: 9.12.2020-28.2.2021
  • Ajoitus: 17.3-26.5.2021
  • Laajuus: 5 op
  • Sijainti: Verkko ja Leppävaaran kampus
  • Hinta: 75 €

Matkailu- ja ravitsemisalan restonomille on tärkeää ymmärtää asiakassuhteiden merkitys menestyvässä palveluliiketoiminnassa. Asiakassuhteiden johtaminen-kurssilla asiakkuutta ja sen hallintaa tutkitaan juuri restonomiopintojen näkökulmasta.

Opintojakson keskeinen sisältö ja aiheet

  • Erilaiset asiakas- ja kumppanuussuhteet
  • Asiakassuhdemarkkinointi
  • Asiakaslupaus ja arvonluonti
  • Asiakkuuden elinkaari
  • Asiakkuuksien hallinnan perusprosessit
  • Asiakaskannattavuus

Asiakkuuksien tarkastelu omien asiakkuuksien sekä töiden kautta.

Opintojaksolla on vierailijaluennot:

  • Vierailijaluento EU: yleisestä tietosuoja-asetuksesta (GDPR) ja Asiakastiedon kerääminen ja käyttäminen. CRM & lait ja asetukset:
    Ari Lappalainen, Digia Oy.
  • Asiakkuuksien johtaminen ja kuluttajaviestintä:
    Hanna Pasanen, markkinointipäällikkö, Unilever.

Kirjallisuus ja materiaalit:

  • Bergström, S. & Leppänen, A. 2015: Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita Publishing. (soveltuvin osin: ss. 417-451)
  • Grönroos,C. 2010: Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki: WSOYPro. (soveltuvin osin: ss. 46-73, 174-220)
  • Hellman, K., Peuhkurinen, E. & Raulas, M. 2005. Asiakasjohtamisen työkirja. Juva: WSOY.
  • (Gummesson, E. 2004: Suhdemarkkinointi. 4P:stä 30R:ään. Helsinki: Talentum.)
  • Muu CRM-kirjallisuus, mm.:
    Kumar and Reinartz: Customer Relationship Management; Concept, strategy and tools. Springer 2nd ed.

Aikataulu:

Ensimmäinen luento 17.03.2021 ja viimeinen luento 26.5.2020. 

Verkkoluennot seuraavasti:

  • 17.03.2021 13.00 - 15.00
  • 31.03.2021 09.00 - 11.30 
  • 07.04.2021 09.00 - 11.30
  • 14.04.2021 09.00 - 11.30
  • 21.04.2021 09.00 - 11.30
  • 28.04.2021 09.00 - 11.30
  • 05.05.2021 09.00 - 11.30
  • 12.05.2021 09.00 - 11.30
  • 19.05.2021 09.00 - 11.30
  • 26.05.2021 09.00 - 11.30

Arviointi 

  • Arvosana 1-5.
  • Kaikki tehtävät tehty ja palautetut määräaikoihin mennessä. Tuntiaktiivisuus vaikuttaa arviointiin.

Lisätietoja: