Palvelumuotoilu
Opit teoriassa ja käytännössä miten palvelumuotoilun prosessi toteutetaan sekä mitä on käyttäjälähtöinen kehittäminen.
Opintojakso antaa valmiudet käyttäjälähtöiseen suunnitteluun.
Palvelumuotoilun opintojaksossa ratkaistaan todellinen työelämän case Service Design Sprint -mallilla. Opintojakso sopii kaikille aiheesta kiinnostuneille! Opinto on täynnä.
Perustiedot
- Kohderyhmä: Palvelumuotoilusta kiinnostuneet
- Hakuaika: 9.12.2020-13.3.2021
- Ajoitus: 1.4.2021 - 31.5.2021
- Laajuus: 10 op
- Sijainti: Verkko
- Hinta: 150 €
Opintojakson osaamistavoitteet
The student is able to
- describe how value is created for the customers through service
- recognize the essence of Service Design thinking and methods
- plan, implement and evaluate a Service Design project using service design methods
- apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
- foster entrepreneurship through service design
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Canvas -oppimisalustalla ja projektissa käytämme Miro -yhteiskäyttöalustaa. Opintojaksoon kuuluu teoriaosuus 5op ja ryhmätyönä tehtävä projekti 5op.
HUOM! opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Tarvitset opintojaksoa varten tietokoneen, kuulokkeet, mikrofonin ja toimivan nettiyhteyden.
Opintojakson sisältö ja pääteemat
- Palvelumuotoiluprosessin ja työkalujen tärkeimmät kohdat, käytäntö ja teoria, kuinka palvelumuotoilua voidaan käyttää todellisessa kehittämistehtävässä. Tämä opintojakso toteutetaan Service Design Sprint! -muotoisena.
- Opintojaksolla käytetään palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä.
- Opit teoriassa ja käytännössä miten palvelumuotoilun prosessi toteutetaan sekä mitä on käyttäjälähtöinen kehittäminen.
- Opintojakso antaa valmiudet käyttäjälähtöiseen suunnitteluun.
Aikataulu
Kaikki tapaamiset verkossa!
- 1.4. työtila aukeaa.
- 7.4. klo 9-14 Projektin kick-off, tutustuminen palvelumuotoilun menetelmiin ja työkaluihin, ryhmäytyminen. Tehtävät taustakartoitusta varten.
- 3.5.-7.5. klo 9-15 Service Design Sprint! Prosessi viedään läpi tiiviissä aikataulussa ohjatusti. Ryhmätyötä verkossa. Huom! Pakollinen läsnäolo.
- 11.5. klo 9-11.30 Idean esittely, Service design pitching.
- 31.5. DL projektitehtävän palautus (ei läsnäoloa)
Tiiviin aikataulun ja prosessin sujuvan etenemisen vuoksi on tärkeää, että opiskelija pääsee osallistumaan kaikkina päivinä.
Kirjallisuus ja materiaalit
- Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. This is Service Design Doing, O'Reilly 2018.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871 - Knapp, J. (2016). Sprint. Simon & Schuster.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000007507215
Arviointi
H-5
Lisätietoja:
- Janika Kyttä
- Lehtori
- Janika.Kytta@laurea.fi
- Puh 0988687836