Siirry sisältöön

Innovaatiokompetenssien mittaaminen

Aitoa oppimista ja työelämää kehittäviä innovaatiokompetensseja ei opita luokkahuoneessa luento-opetuksella, vaan ongelmanratkaisutilanteissa todellisissa oppimisympäristöissä. Tarvitaan työkalut, joilla voidaan todentaa opiskelijan innovaatiokompetenssia.

  • Toteutusaika:1.4.2012 - 30.6.2014
  • Rahoittaja:ESR 2007-2013
  • Tutkimusohjelma:
  • Projektityyppi:Kansallinen TKI
  • Teemat:Pedagogiikka ja yhteiskehittäminen
  • Projektipäällikkö:Päivi Harmoinen

Pedagogisia menetelmiä innovaatio-osaamisen kehittämiseen on jo jonkin verran, mutta nyt tarvitaan työkalut, joilla voidaan todentaa opiskelijan innovaatiokompetenssia. Ilman innovaatio-osaamiseen liittyvää mittaristoa on vaikea hahmottaa sekä nykytila että asettaa koulutuksen kehittämiselle tavoitetila. Tarvitaan innovaatiobarometri, joka mahdollistaa innovaatiokompetenssien määrittämisen ja niihin liittyvän tavoitteelisen kehittämisen. Kova tarve on myös henkilökunnan kompetenssin lisäämiseen, jotta he voivat riittävästi edesauttaa innovaatiokompetenssien omaksumista opiskelijoiden joukossa.

Yhteyshenkilö: