Opiskelijat ideoivat uusia kestävän matkailun palveluita

Suomen matkatoimistoalan liitto järjesti opiskelijoilla suunnatun tuote- ja palvelukilpailun, jonka finalistit esittelivät työnsä perjantaina Matka 2019 –messuilla. Mukana oli myös Laurean vaihto-opiskelijoita.

Opiskelijakilpailu järjestettiin tänä vuonna kolmannen kerran. Kilpailun teema mukaili matkamessujen teemaa, joka oli kestävä ja vastuullinen matkailu. Mukaan saivat osallistua sekä toisen asteen opiskelijat että korkeakouluopiskelijat. Osallistuneita tiimejä oli yhteensä 20, joista kuusi valittiin matkamessuilla käytävään finaaliin. Laurean vaihto-opiskelijat Miriam Unrath ja Mohammed El Beghdadi, yhdessä Tikkurilan lukion vaihto-opiskelijan Weichen Fangin kanssa, pääsivät finaaliin esittelemään oman tiiminsä idean.

Kestävämpää matkailua

Kilpailussa opiskelijoiden tehtävänä oli suunnitella uusi matkailualan tuote tai palvelu, joka edistää osaltaan kestävää matkailua. Kolmikko aloitti kilpailutyönsä suunnittelun kehittämällä sopivan kohderyhmän ja pohtimalla tämän kohtaamia mahdollisia haasteita. Tuloksena oli palvelu nimeltä The Unique Photo Experience. 

Palvelu tarjoaisi turisteille valmiiksi suunniteltuja retkeilypaketteja, jotka sijoittuvat pääkaupunkiseudun luontopoluille. Palvelu on suunniteltu erityisesti aasialaisille turisteille. Erikoisuutena olisi retkillä mukana kulkeva valokuvaaja, jonka luvataan taltioivan retken kohokohdat laadukkaisiin digikuviin. Turistit voisivat nauttia luonnosta rauhassa eikä heidän tarvitsisi huolehtia kameran akun loppumisesta tai tyytyä huonolaatuisiin kuviin.   

Liiketaloutta opiskelevat Unrath ja El Beghdadi kertovat haastattelussaan projektin olleen mielenkiintoinen kokemus. Tiimin kaikki kolme jäsentä olivat kotoisin eri maista. Saksalainen Miriam valittiin tiimin vetäjäksi, koska hänellä oli eniten kokemusta vastaavanlaisista palvelumuotoilun projekteista. Marokosta kotoisin oleva Mohammed oli tyytyväinen työnjakoon ja kehuu erityisesti tiimikaverinsa organisointikykyä ja järjestelmällisyyttä. 

Idea ei ollut kenelläkään tiimin jäsenellä alusta asti kirkkaana mielessä, vaan se syntyi pitkällisen analyysin tuloksena. Lopputulokseen he ovat tyytyväisiä. 

- Finaalipaikka ei tullut suurena yllätyksenä, sillä olimme tehneet kovasti töitä ja saaneet kehuja opettajilta, Miriam ja Mohammed toteavat yhdessä.

He uskovat palvelun vahvuuden olevan se, että suuria resursseja ja investointeja ei tarvita. Palvelu tultaisiin toteuttamaan yhteistyössä ainakin Laurean ja Porvoo Tours -matkanjärjestäjän kanssa. Kestävän matkailun teeman mukaisesti retkillä hyödynnettäisiin julkista liikennettä ja tarjoiltaisiin lähiruokaa. 

Finaalissa taso oli korkealla ja kilpailu kovaa. Kolmikon retkeilypaketti sai raadilta positiivisia kommentteja, mutta ei valitettavasti yltänyt voittoon. 
 

"