Siirry sisältöön

Myynnin AMK -verkosto kokoontui Laureassa

Myyntiä opettavat ammattikorkeakoulut tekevät yhteistyötä myynnin arvostuksen nostamiseksi.

Myynnin koulutusta tarjoavat ammattikorkeakoulut tekevät yhteistyötä ja tapaavat keskenään säännöllisesti. Tänä syksynä myynnin koulutuksen verkosto kokoontui Laureassa ja 8. marraskuuta järjestettyyn tapaamiseen saapui edustajia Laurean lisäksi viidestä ammattikorkeakoulusta: Centriasta, Haaga-Heliasta, TAMKista, Turun AMK:sta sekä XAMKista. Lisäksi mukana oli myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n edustaja.

Tapaamisissa käydään läpi ajankohtaisia kuulumisia myynnin ja markkinoinnin koulutukseen liittyen, kuullaan käynnissä olevista ja tulevista tutkimushankkeista sekä jaetaan kokemuksia ja hyviä käytänteitä. Henki myyntikoulutuksen kehittämisestä vastaavien kesken on hyvä:

-    Minkään AMK:n ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan, sillä kaikilla on koulutuksen suhteen omat vahvuutensa, marraskuun verkostotapaamisessa todettiin.

Haaste myynnin koulutuksen kehittämisen suhteen on kaikille ammattikorkeakouluille yhteinen; miten myynnin arvostusta työelämässä ja opiskelijoiden keskuudessa saataisiin nostettua?

Parhaat osaajat rekrytoidaan heti

Yksi ammattikorkeakoulujen yhteinen ponnistus ammattimaisen myyntityön arvostuksen kehittämiseksi on vuosittain järjestettävä Best Seller –kilpailu, joka järjestetään ensi keväänä jo 11. kerran. Kaikille myyntityön korkeakouluopiskelijoille avoin kilpailu toteutetaan yhteistyössä merkittävien yrityskumppaneiden kanssa.

-    Yrityskumppanit ovat huomanneet, että Best Seller –kilpailu on erinomainen tilaisuus rekrytoida vaativan myyntityön huippuosaajia, kertoi kilpailun johtajana toimiva Pirjo Vuotovesi Haaga-Heliasta.
-    Kilpailun voittajat ja hyvin menestyneet opiskelijat on usein rekrytoitu suoraan kilpailun kumppaniyritysten toimesta.

Lisätietoa Best Seller –kilpailusta voi lukea osoitteesta www.bestsellercompetition.fi. Lisätietoa huhtikuussa järjestettävästä vuoden 2020 kilpailusta on tulossa sivustolle pian.

Näkemystä myyntityöhön työelämästä ja tutkimuksesta

Yritysmaailman näkemystä tämän päivän myyntityöhön verkoston tapaamiseen toi 20 vuoden kokemuksen alalta omaava Ira Keskitalo. Muun muassa Nokialla ja Microsoftilla työskennelleen Keskitalon alustuksen aiheena oli se, millainen hänen kokemuksensa mukaan on hyvä B2B-myyjä.

Keskitalon teeseissä korostuivat joustavuus, myönteinen sosiaalisuus, vahva substanssiosaaminen sekä muut myyntityössä menestymiseen tarvittavat kyvyt, kuten itsevarmuus, empatia ja optimismi.

Akateemisen katsauksen tämän päivän myyntityöhön toi puolestaan Minna Heikinheimo Tampereen ammattikorkeakoulusta. Hän kertoi kokemuksia Panamassa kesällä järjestetystä kansainvälisestä GSSI-konferenssista, joka on merkittävimpiä vuosittaisia B2B-myynnin tutkijoiden kokoontumisia.

Samalla Heikinheimo esitteli myös TAMKin ja Tampereen yliopiston keväällä käynnistynyttä ROBINS-hanketta, jossa tutkitaan tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin.

Lisätietoja: