Laurean Anu Nordlund suoritti ammatillisen tohtoritutkinnon: väitöskirjan aiheena johtajaroolit sosiaalialalla
Nordlundin väitöskirja "Social Work Leadership Narratives in Finland: Perceptions of Leadership and Management and the Implications for Social Work Education” hyväksyttiin University of Central Lancashiressa.
Laureassa sosiaalialan lehtorina työskentelevän Anu Nordlundin (sosionomi, YAMK) ammatillinen “Professional Doctorate”- väitös ”Social Work Leadership Narratives in Finland: Perceptions of Leadership and Management and the Implications for Social Work Education” hyväksyttiin University of Central Lancashiressa Englannissa heinäkuussa 2024.
Tuloksina väitös esittelee kolme johtajaroolia narratiiveina: ”huolenpitäjän”, ”ymmärtäjän” ja ”suunnittelijan” roolit. ”Huolenpitäjä” on transformatiivinen ja valmentava johtaja, joka palvelevan johtamisen hengessä ohjaa alaistensa ammatillista kehittymistä ja hyvinvointia. ”Ymmärtäjä” näkee selvästi kokonaisuuksia ja tunnejohtamisen hengessä tunteiden merkityksen työyhteisölle. Erityisesti ”ymmärtäjä” palauttaa psykodynaamisen ymmärryksen johtamiseen ja näkee tunteet yksittäisiä tapahtumia laajempina ketjuina, joiden vaikutukset ulottuvat laajalti yhteisöön sekä positiivisina että negatiivisina tunnevaikutuksina. Positiivisen ajattelun rinnalla myös kriittinen suhtautuminen on myös ”ymmärtäjälle” realismia. ”Suunnittelijan” vahvuus on moniammatillisen työn rakenteellinen suunnittelu ja toteuttaminen, organisaation ymmärtäminen ja rakentaminen sekä perustehtävän suuntainen strategiatyö.
Roolien lisäksi tuloksissa johtajuus näyttäytyy refleksiivisinä ymmärryksinä, joissa johtajan ammatillinen kasvu alkaa tarkastelusta itseen johtamisen motiivien ja vallankäytön tarkastelun kautta ja kasvaa tutkimaan suhdetta ja vuorovaikutusta alaiseen ja laajenee koskemaan ymmärrystä ryhmästä ja yhteisöstä. Oleellisinta tässä johtajan kasvuprosessissa on luottamuksen ja epäluottamuksen välisen dynamiikan ymmärtäminen sekä dialogisuuden merkityksen ymmärtäminen ja viljeleminen yhteisössä ilmapiirin siirtämiseksi luottamuksen suuntaan.
Väitöksen lopputuotoksena esitellyn sosiaalialan johtamisen opetussuunnitelman luonnos suosittelee sosiaalialan johtamisen koulutuksen vahvistamista johtajan omaa kasvupolkua ohjaavalla itsetuntemusta kasvattavalla dialogisuuden taitojen tarkastelulla, jaetun johtamisen ja moniammatillisuuden periaatteiden sisäistämisellä erityisesti arvojen ja diversiteetin näkökulmasta sekä strategisen johtamisen ja taloustietoisuuden rinnakkaista tarkastelua sosiaalialan ammattieettisiä arvoja kunnioittaen. Opetuksen näkökulmasta väitös suosittelee pedagogisia ratkaisuja, jotka liittävät opiskelijan kokemuksen tietopohjaiseen sisältöön narratiivien eli tarinoiden avulla. Laureassa tulokset hyödyttävät opetuksen kehitystä erityisesti moniammatillisen koulutuksen kehittämisessä. Ensimmäisiä pilottikokeiluja tehdään yhdessä turvallisuusalan kanssa.