Siirry sisältöön

YAMK-opiskelija Tuomas: ”Teatterikokemus auttaa tuomaan ihmiset digitaalisten palvelujen kehittämiseen”

Opiskelijahaastattelussa Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut –YAMK-koulutuksessa opiskeleva Tuomas Tirkkonen.

Kuvassa YAMK-opiskelija Tuomas Tirkkonen

Uutinen 8.1.2019

Nuorten teatteriryhmien ohjaamisella ja uusien digitaalisten palvelujen kehittämisellä ei äkkiseltään ajattelisi olevaan paljoakaan – tai yhtään mitään – yhteistä. Laureassa Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut –YAMK-koulutuksessa opiskeleva Tuomas Tirkkonen osoittaa kuitenkin tämän käsityksen vääräksi:

- Olen ohjannut erityisesti nuorten teatteriryhmiä ja teatterityöpajoja, joissa olen hyödyntänyt monenlaisia osallistavia menetelmiä. Uskon, että tämän tyyppisten menetelmien, vuorovaikutus ja ryhmänohjaamistaitojen avulla voidaan tuoda entistä paremmin ihmiset mukaan digitaalisten palvelujen kehittämiseen, hän toteaa.

Jyväskylästä kotoisin oleva Tirkkonen on alun perin valmistunut Metropoliasta teatteri-ilmaisun ohjaajaksi vuonna 2010. Valmistuttuaan hän on muun muassa ohjannut nuorten teatteriryhmiä sekä toiminut projektipäällikkönä valtakunnallisessa kulttuurisen nuorisotyön hankkeessa. Tällä hetkellä hän työskentelee erilaisten hankkeiden parissa Lasten ja nuorten säätiössä, josta hän jää tulevaksi kevääksi opintovapaalle.

”Digitalisaation mahdollisuudet käyttöön myös nuorisoalalla”

- Puolisentoista vuotta sitten rupesin miettimään, mitä haluaisin seuraavaksi elämässä tehdä, ja eräs ystäväni vinkkasi Aalto-yliopiston informaatioverkostojen koulutuksesta, Tuomas kertoo.

- Taidealan koulutuksen käyneelle uusi suunta diplomi-insinööriksi tuntui viehättävän vieraalta ja samalla kiinnostavalta. Samalla olin myös huomannut, miten nuorisoalan kenttä Suomessa tulee hieman jälkijunassa, mitä tulee digitalisaation mukanaan tuomien tarpeisiin ja mahdollisuuksiin vastaamiseen.

Niinpä Tirkkonen päättikin kokeilla Aalto-yliopistoon hakemista. Ovet Otaniemessä eivät lopulta auenneet, mutta ensimmäinen askel uuteen suuntaan oli otettu.

- Seuraavaksi selailin Opintopolkua ja törmäsin Laurean YAMK-koulutukseen, jossa huomasin olevan paljon samaa. Olin kuullut hyviä kokemuksia siitä, miten YAMK tuo yhteen todella monipuolisen verkoston eri alojen ammattilaisia, ja päätin hakea Laureaan, sanoo Tirkkonen, joka aloitti opintonsa Laureassa tammikuussa 2018.

Uusi koulutusala avartaa ajattelua

Kun YAMK-opintoja on takana vuoden verran, on Tuomaksen mielestä yhtenä koulutuksen kohokohtana ollut palvelumuotoilun opiskelu. Vaikka palvelumuotoilu oli terminä tuttu, ovat opinnot tuoneet konkreettisia keinoja sen hyödyntämiseen.

- Palvelumuotoilu tuntui alusta lähtien kauhean tutulta, sillä siihen sisältyy samanlaisia osallistavia menetelmiä, kuin mitä olen teatterin yhteisöllisissä sovelluksissa aiemmin hyödyntänyt, hän kuvailee.

- Mutta koska tämä on liiketalouden YAMK-koulutus, olen tätä kautta saanut aivan uutta näkemystä siihen, miten ihmiset mukaan ottavaa kehitystyötä voidaan kaupallisista lähtökohdista hyödyntää. Tällaista ajattelua voitaisiin minusta hyödyntää aiempaa enemmän myös järjestökentällä.

Tirkkonen on ollut tyytyväinen uuteen aluevaltaukseensa ja kannustaa ihmisiä opiskelemaan rohkeasti uutta alaa, joka tuo uusia ajatuksia.

- Kun katsoin YAMK-koulutuksia Opintopolusta, en kiinnittänyt huomiota siihen, minkä otsikon tai koulutusalan alla mikäkin koulutus oli, hän sanoo.

- Nyt huomaan, miten paljon opinnot ovat tuoneet minulle uutta, entistä monipuolisempaa ja avoimempaa näkemystä. Liiketalouden näkökulma on saattanut toisinaan tuntua vähän epämukavalta aiempaan kokemukseeni verrattuna, mutta ”epämukavuuden” tunne kertoo vain siitä, että olen oppimassa uutta, Tuomas jatkaa naurahtaen.

Tutustu tarkemmin Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -YAMK-koulutukseen.