Siirry sisältöön

Opiskelijan ääni: Saana Simonen

Kehittäjä-lehden haastattelussa tavattiin laurealaisia opiskelijavaikuttajia.

Saana Simonen

Uutinen 26.11.2018

Opiskelijakunta- ja -yhdistystoiminta tarjoavat hyvän oppimisympäristön oppia vaikuttamistyötä. Aktiiviselle opiskelijalle yhdistystoiminta tarjoaa myös erinomaisen ponnahduslaudan kasvaa paikallisen tason toiminnasta mukaan valtakunnalliseen päätöksentekoon. Suomen Opiskelijakuntien Liitto SAMOK ry:n hallituksen jäsenenä vuonna 2018 toimiva Saana Simonen kertoo Kehittäjä-lehdessä omasta polustaan opiskelija-aktiivina:

”Ensimmäisenä lähdin Laureassa mukaan tuutoritoimintaan ja jännitin aluksi hirveästi, että onkohan minusta nyt tähän? Uskaltauduin kuitenkin mukaan ja vuoden tuutorina toimimisen jälkeen päätin lähteä opiskelijakunta Laureamkon kampustiimin toimintaan mukaan. Vuoden kuluttua siitä minut valittiin Laureamkon hallitukseen, jossa vastasin opiskelijoiden hyvinvointiin ja koulutuksen kehittämiseen liittyvistä asioista Laurea-tasoisesti.

Laureamkon hallitusvuoden aikana minua rupesi kiinnostamaan kattojärjestö SAMOKin toiminta ja valtakunnallisella tasolla vaikuttaminen. Siihen hetkeen osui myös päätös perheellisille opiskelijoille maksettava opintotuen huoltajakorotus. Minulla on itselläni 6-vuotias tytär ja tämä uudistus näytti, että SAMOKissa ihmiset ovat tehneet kovasti töitä sen eteen ja halusin itse päästä tekemään samaa duunia.

SAMOKin hallituksessa vastuullani on sosiaalipolitiikka ja erityisesti opiskelijoiden terveydenhuolto. Isona asiana tänä vuonna tehtävään on kuulunut YTHS-asia eli ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön laajentuminen koskemaan myös kaikkia ammattikorkeakouluopiskelijoita. Tämä olisi AMK-opiskelijoiden näkökulmasta aivan äärettömän tärkeä asia, yhdenvertaisuutta edistävä uudistus.

Yksi asia, joka on erilaista nyt toimittaessa SAMOK-tasolla, on vaikuttamisen rytmin hidastuminen. Tuutorina saattoi vain ideoida, että ”hei, kokeillaanko tällaista juttua?”, mutta nyt kaikkea on aina mietittävä monelta kannalta ja suuremmassa mittakaavassa.

Kehityspolku askel kerrallaan on ollut minulle tärkeä, sillä minulla ei ollut aiempaa järjestökokemusta. Matkalla tuutorista SAMOKiin ovat tehtävät ja vastuu kasvaneet luontevasti. Tuutorin ja SAMOKin hallituksen jäsenen tehtävät eroavat suuresti, mutta toisaalta on erittäin tärkeää, että olen eri tehtävissä nähnyt opiskelijan arkea monesta eri kulmasta.

Minulle henkilökohtaisesti on erittäin tärkeää ymmärtää opiskelijan opiskelukyky ja siihen vaikuttavat tekijät. Opiskelukyky tulee jokaisella olla sillä tasolla, että hän pystyy suorittamaan opinnot ja hän pärjää myös opintojen jälkeen. Tämä on laaja kokonaisuus, johon kuuluvat niin opetus, ohjaus, opiskeluyhteisö kuin ympäristökin.

Tämän SAMOK-vuoden jälkeen tiedän, että minulla on riittävä osaaminen ja itsevarmuus, jotta voin tehdä edunvalvontatyötä myös tulevaisuudessa. Opiskelen sosionomiksi ja olen nyt huomannut, että edunvalvontatyössä ja sosiaalialan työssä on paljon yhteistä. Haluan valmistumisen jälkeenkin jatkaa vaikuttamistyötä joko poliittisesti tai jonkin järjestön kautta.

Jos edunvalvonta tai vaikuttamistyö yhtään kiinnostaa, tarjoaa opiskelijakuntatoiminta erinomaisen kentän oppia ja harjoitella. Moni opiskelija ei välttämättä hahmota, miten isoista asioista on kyse. Kukin opiskelijakunta voi asettaa ehdokkaansa SAMOKiin, joka on mukana vaikuttamassa asioihin, joka koskevat kaikkia Suomen AMK-opiskelijoita.”

 

Opiskelijan ääni: Jere Nieminen

Kehittäjä-lehden haastattelussa tavattiin laurealaisia opiskelijavaikuttajia.


Lue lisää

Koulutukset

Tutustu Laurean tarjoamiin koulutuksiin

Opiskele työelämäläheinen korkeakoulututkinto Laureassa. Saat jo opiskeluaikana kokemusta työelämästä harjoittelujen ja työelämäprojektien kautta. Olit sitten toisen asteen opiskelija tai jo työssä oleva – tutustu eri vaihtoehtoihin ja hae meille!

Lue lisää koulutuksistamme