Siirry sisältöön

YAMK-opiskelijat kehittivät palvelukonsepteja Unileverille

Laurean YAMK-opiskelijat kehittivät Unileverin toimeksiannosta ideoita jäätelön kotiinkuljetukseen.

Suomen kesä on lyhyt, mutta suomalaiset ovat silti jäätelökansaa. Itse asiassa suomalaiset ovat koko Euroopan kovimpia jäätelön syöjiä. 

Jäätelön paras sesonki osuu luonnollisesti kesään. Mutta voitaisiinko jäätelön kysyntää tasata muina vuodenaikoina, jos jäätelöä saisi tilattua suoraan kotiovelle? Tätä kysymystä on pohtinut myös Laurean avainkumppani Unilever, jonka liikevaihdosta jäätelö muodostaa Suomessa neljäsosan.  Apuun haasteen ratkaisuun Unilever pyysi Laurean YAMK-opiskelijoita. 

Opiskelijat kehittivät palvelukonsepteja jäätelön kotiinkuljetukseen

Talven aikana Laureassa palvelumuotoilun YAMK-koulutuksen opiskelijat toteuttivat yhteisen projektin avainkumppanimme Unileverin ja konserniin kuuluvan Ingmannin jäätelötehtaan kanssa. Projekti oli osa Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät -opintojaksoa.

-    Kotiinkuljetus on kasvava trendi monella eri alalla ja jäätelön kotiinkuljetus- ja tilauspalvelua on meillä Unileverilla pohdittu. Avainkumppanuuden myötä olemme miettineet yhteisiä palvelumuotoiluprojekteja Laurean kanssa ja nyt halusimme kuulla opiskelijoilta raikkaita, uusia ajatuksia, miten jäätelön kotiinkuljetusideaa voisi viedä eteenpäin, kuvailevat projektin lähtökohtia Talent & Recruitment Advisor Tiia Autio ja avainasiakaspäällikkö Jenny Piitulainen Unileverilta.

Projektiin osallistuneet opiskelijat tarkastelivat tiimeissä tiettyjä Unileverin määrittelemiä kohderyhmiä ja ideoivat näille kohderyhmille sopivia palvelukonsepteja. Apuna palvelukonseptien kehittämisessä oli asiakaslähtöistä kehittämistä tukeva palvelumuotoiluprosessi, joka tähtää yhteisesti arvoa tuottaviin ratkaisuihin.

Jokaisesta opiskelijoiden esityksestä ideoita jatkokehitykseen

Lopullisia ideoitaan opiskelijat esittelivät projektin päätöstilaisuudessa maaliskuun alussa. Palvelukonseptien sisältö jäi Unileverin ja opiskelijoiden tietoon, mutta Tiia Autio ja Jenny Piitulainen olivat tyytyväisiä kuulemaansa:

-    Päällimmäinen tunteeni esitysten jälkeen oli inspiroitunut. Niin mahtavia ja keskenään erilaisia ideoita opiskelijoilla oli, aloittaa Piitulainen. 

-    Olin vaikuttunut siitä millaisia töitä ja miten paljon työtä oli tehty luodakseen jäätelöboksikonseptin. Tehtyjä valintoja oli hyvin huolella perusteltu, Autio jatkaa.

Esitysten jälkeen opiskelijat toimittavat tarkemmat tiedot ideoimistaan konsepteista Unileverille, jossa niitä päästään vielä tarkemmin pureskelemaan ja viemään kohti käytännön toteutusta.

-    Jokaisesta opiskelijoiden työstä löytyi jotain, mitä meillä kannattaa lähteä pohtimaan tarkemmin. 

"Opiskelijoilla tuore näkökulma”

Unilever Suomi on osa maailman johtaviin kuluttajatuoteyrityksiin kuuluvaa Unileveriä. Laurean avainkumppanina Unilever on ollut nyt vuoden ajan ja yhtenä erityisen antoisana yhteistyön muotona kumppanuudesta vastaava Tiia Autio näkee juuri palvelumuotoiluun liittyvät projektit: 

-    Palvelumuotoilu osuu monipuolisesti meidän tekemiseen Unileverilla; miten erilaisia palvelukonsepteja voidaan tutkia ja viedä eteenpäin niin ulkoisesti kuin sisäisestikin, hän tiivistää. 

Opiskelijayhteistyön parhaat puolet tulivat esiin myös nyt päättyneessä projektissa. Opiskelijat tarkastelivat haastetta useista erilaisista näkökulmista, mikä toi puolestaan monipuolisia lopputuloksia. 

-    Opiskelijoita ei rajoita yksi vakiintunut ajattelutapa, vaan heillä on raikas näkökulma asioihin. Ja nytkin opiskelijoita kuunnellessa minuun teki suuren vaikutuksen itse substanssi-informaation lisäksi myös se, miten hienosti opiskelijat osasivat tuoda asiansa esiin; esitykset olivat visuaalisia ja hyvin strukturoituja, Jenny Piitulainen kuvailee.