Siirry sisältöön

Palvelumuotoilun opiskelijat kehittivät palvelukonsepteja Woltille

Woltilaiset: ”Ulkopuolisen näkökulmasta opiskelijat toivat uusia ratkaisuja haasteisiin”.

 - Kun itse katselee palvelun kehittämistä ”sisältä päin”, on mielessä aina se, mikä oman kokemuksen mukaan on helppoa, vaikeaa tai mahdotonta. Opiskelijoilla ei tätä painolastia ole, joten he pystyvät tarjoamaan aivan uusia ideoita ja yksinkertaisia ratkaisuja monimutkaisina näkemiimme haasteisiin. 

Näin kuvailevat yhteisen opiskelijaprojektin lähtökohtia ruokalähettipalvelu-Woltilla palvelujen kehittämisen parissa työskentelevät Annu-Maaria Nivala ja Mari Vierelä

Projekti kuului Laurean englanninkielisen palvelumuotoilun Service Innovation and Design -koulutuksen valinnaiseen Service Design in Digital Context -opintojaksoon, joka toteutettiin syyslukukaudella. Projektissa opiskelijat pääsivät tiimeittäin tarttumaan kolmeen Woltin tarjoamaan haasteeseen, joissa kehitettiin uusia ideoita digitaalisten palvelukonseptien kehittämiseen. 

Opiskelijoiden innostus näkyi läpi projektin

- Me Woltilla olimme innoissaan tästä projektista, kun saimme opiskelijat mukaan miettimään uusia ratkaisuja ja haastamaan meidän ajatuksiamme, Annu-Maaria Nivala kuvailee.

- Heti projektin kick-offissa oli hienoa huomata, että myös opiskelijat olivat todella innostuneita. Opiskelijoiden innostuneisuus ja asiantuntemus näkyivät läpi projektin. 

Vallitseva koronatilanne asetti opiskelijoiden projektille käytännön rajoituksia, mutta opiskelijat pääsivät kuitenkin jalkautumaan ravintoloihin ja tapaamaan ravintolahenkilökuntaa. He myös haastattelivat Woltin lähettikumppaneita, asiakastukihenkilöitä sekä muita woltilaisia asiantuntijoita. 

- Oikeiden käyttäjien kokemukset ja ajatukset olivat todella tärkeitä ja nämä arvokkaat näkökulmat näkyivät opiskelijoiden ideoissa, Nivala jatkaa. 

Pienillä oivalluksilla isoja parannuksia

Opiskelijat esittelivät ideansa marraskuussa järjestetyssä virtuaalisessa gaalaillassa, jossa esityksiä kuunteli ja kommentoi toimeksiantajien lisäksi joukko muita woltilaisia. Opiskelijoiden esityksistä nousi esiin usein silmiä avaavia ajatuksia, joita voidaan Woltin palveluiden kehitystyössä lähteä viemään eteenpäin. 

- Monet opiskelijoiden ideoista osoittivat, että pienillä oivalluksilla voidaan palvelua parantaa merkittävästi, Annu-Maria Nivala ja Mari Vierelä tiivistävät. 

Product Leadina Woltin ravintolatiimissä toimiva Mari Vierelä on itsekin valmistunut Laurean englanninkielisestä Service Innovation and Design -YAMK-koulutuksesta. Hän tunnistaa, että palvelumuotoilu on syvällä woltilaisessa tekemisessä: 

- Palvelumuotoilun menetelmät tulisi olla mukana kaikessa kehitystyössä.  Perusteellinen kehittäminen, loppukäyttäjien kuunteleminen on kaiken perusta, hän sanoo.