Tällaisten projektien parissa kului Hyvinkään P2P-opiskelijoiden syksy
Hyvinkään projektiseminaarissa vallitsi iloinen tunnelma lukukauden urakan päättymisen jälkeen, kun opiskelijat esittelivät valmiit projektinsa toimeksiantajille.
Hyvinkään kampuksen liiketalouden opiskelijat ovat paiskineet töitä kuluneen syksyn aikana usean projektin parissa yhteistyössä toimeksiantajien kanssa. Syksyn kova työ on tullut päätökseen ja työn tulokset esiteltiin joulukuussa järjestetyssä Projektiseminaarissa.
Hyvinkään kampuksella liiketalouden opinnot perustuvat P2P (Peer to Peer) -oppimisympäristöön, jossa opinnot suoritetaan yrityksille tai yhteistyökumppaneille tehtävissä projekteissa yhteistyökumppaneiden tarpeiden mukaisesti. Projekteilla pyritään kehittämään toimeksiantajan toimintaa tai tuomaan heille uusia, innovatiivisia ratkaisuja.
”Ajankohtainen ja antoisa projekti”
Opiskelijat saivat haastaa kykyjään monialaisissa tehtävissä monialaisten toimeksiantajien kanssa. Syksyn projektiseminaarissa käsiteltiin liiketoiminnan laajentamista ulkomaille ja miten siihen tulisi varautua, organisaatiota palvelevan henkilöstöpoolin luomista ja yrityksen viestintään ja markkinoinnin kehittämiseen liittyviä teemoja.
Prime Hotels ketjuun kuuluvan Hotelli Sveitsin HRD Manager Kaisu Eronen kertoo olevansa tyytyväinen opiskelijoiden panokseen:
— Tämä oli ajankohtainen ja antoisa projekti. Matkailu- ja ravintola-alalla on pyritty tekemään nopeita ja kekseliäitä liikkeitä sen puolesta, että saisimme pitää ovemme avoinna. Opiskelijat kehittivät Prime Care -konseptiamme niin, että meillä vierailu on asiakkaille entistä turvallisempaa ja miellyttävämpää, Eronen kertoo.
Myös sähkö- ja varmennustarkastusten alalla toimivan Jomine Oy:n toimitusjohtaja Eero Riikonen kehuu opiskelijoita:
— Sähköpalvelujen lisäksi tarjoamme myös sähköntarkastuspalveluja, jolle kaipasimme näkyvyyttä. Opiskelijoiden tekemän hakukoneoptimoinnin ansioista tilaukset ovat alkaneet kasvaa, Riikonen kertoo tyytyväisenä.
”Projektit ovat sujuneet mallikkaasti”
Lehtori Pirjo Lappalaisen mukaan, että syksyn aikana päätökseen saatiin 50 projektia.
— Projektit ovat sujuneet mallikkaasti ja yhteistyökumppanit ovat olleet tyytyväisiä opiskelijoiden saavuttamiin tuloksiin. Mukana on ollut niin pieniä kuin keskisuuria yrityksiä, kuin kansallisia ja kansainvälisiä toimijoitakin.
Tänä syksynä P2P-opiskelijoiden työskentelyä on voinut seurata myös Laurean sosiaalisesta mediasta. Lappalaisen mukaan sosiaalisen median vastaavan lisääminen projektitiimeihin on antanut arvokasta kokemusta sekä tuonut näkyvyyttä yhteistyökumppaneille ja Laurealle:
— Opiskelijat ovat saaneet kokemusta sisällöntuotannosta sosiaalisen median kanaviin, sekä Laurean ShowCase-blogialustalle. Sen lisäksi yhteistyökumppanit ovat saaneet uudenlaista näkyvyyttä, ja P2P-malli on tullut seuraajille entistä tutummaksi ja antanut tietoa erilaisista opiskeluvaihtoehdoista.