YAMK-opinnäytetyö: Yhteisöllisyyden muotoilu osana työntekijäkokemuksen kehittämistä B2B-liiketoiminnassa
Mirva Nahkuri toteutti opinnäytetyönsä tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tuloksena syntyi community-as-a-service-malli, joka toimii alustavana konseptina tulevaisuuden yhteisövisiolle.
Työntekijäkokemus on noussut yhä merkityksellisempään rooliin menestyvän liiketoiminnan taustalla. Halutuimmat työntekijät valitsevat työpaikkansa perustuen muuhunkin kuin aineellisiin palkkioihin, kuten yhteisökokemukseen. Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut -YAMK-koulutuksen Mirva Nahkuri toteutti opinnäytetyönsä tutkimuksellisena kehittämistyönä ja sen tuloksena syntyi community-as-a-service-malli, joka toimii alustavana konseptina tulevaisuuden yhteisövisiolle. Opinnäytetyön kautta toimeksiantajalle luotiin kokonaiskuva yhteisön tilasta, osallistettiin työntekijät tulevaisuuslähtöisesti ja mahdollistettiin konkreettisten toimenpiteiden edistäminen edellisten pohjalta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli digitaalisen konsultoinnin kentällä toimiva kansainvälinen organisaatio, joka tuottaa palveluja erilaisiin teknologisiin tarpeisiin toisille yrityksille. Opinnäytetyön kautta tunnistettiin toimeksiantajan muotoilijayhteisölle merkitykselliset työntekijäkokemukseen vaikuttavat osat, tulevaisuuden yhteisökokemukseen liittyvät tarpeet sekä kehitettiin käytännön ratkaisuja näihin.
Kehittämistyön tuloksena syntynyt community-as-a-service-malli pitää sisällään arvolupauksen, narratiivin tukemaan turvallisen tilan toteutumista, erilaisien teemojen alla olevia konkreettisia toimenpiteitä itsepalvelun pohjalle, sekä avaa tulevaisuuslähtöistä yhteisön tehtävää ja merkitystä. Community-as-a-service-malli tuottaa viidenlaista palvelukokonaisuutta työntekijöille. Ne ovat johtajuuden aloitteet, oppiminen muotoilijana, prosessit ja dokumentaatio, työkulttuuri ja palautteet sekä yhteisö ja hauskanpito.
Kehittämistyön lähestymistapana palvelumuotoilu
Tutkimuksellisen kehittämistyön lähestymistapana oli palvelumuotoilu. Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se pohjautui laadullisen aineiston keräämiseen ja analysointiin, sekä abduktiiviseen päättelyyn. Päämenetelminä puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden ja yhteisöllisten ideointimenetelmien, kuten työpajojen lisäksi oli sisältöanalyysi. Tietoperustassa käsitellään työntekijäkokemusta yleisesti, sen merkitystä liiketoiminnan johtamiselle ja uudistumiselle, teknologisen muutoksen aiheuttamaa murrosta yrityskulttuureille, yhteisöä osana kulttuurista työntekijäkokemusta ja edellisiin liittyvää kokemuksen muotoilua.
Modernin organisaation tulee ymmärtää liiketoiminnallisia lähtökohtiaan, poimia lähtökohdista priorisoituna työntekijäkokemuksen osia kehitettäväksi ja rakentaa yhteisöllistä kokemusta muotoilun periaatteita hyödyntäen. Tämä tulee toteuttaa yhteisön kanssa empaattisesti yhteiskehittäen ja erityisesti huomioiden psykologisen turvallisuuden toteutuminen. Rajoituksena kehittämistyön tuloksissa on, että se ei tarjoa täysin valmiita vastauksia työntekijä- ja yhteisökokemuksen kehittämiseen vaan enemmänkin esimerkitetyn prosessin ja mallin yhteisöllisyyden johtamiseen. Uudistuvilla organisaatioilla on mahdollisuus kilpailuetuun työntekijä- ja yhteisökokemuksen muotoilulla, sillä tietointensiivisessä liiketoiminnassa parhaat ja tyytyväisimmät osaajat merkitsevät kilpailuetua markkinoilla.
Tutustu Nahkurin opinnäytetyöhön Yhteisöllisyyden muotoilu osana työntekijäkokemuksen kehittämistä B2B-liiketoiminnassa Theseus-palvelussa.
Lisätietoja:
Mirva Nahkuri
Laurea ammattikorkeakoulu
Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut, YAMK
sähköposti: nahkuri.mirva@gmail.com
puh. +358 50 352 7530