YAMK-opinnäyte: Nyt meni tunteisiin! Tunneosaamisen kehittäminen työhyvinvoinnin vauhdittajaksi
YAMK-opiskelijat Hanna Hiltunen ja Tea Keiko tutkivat opinnäytetyössään hius- ja kauneudenhoitoalan opettajien työhyvinvointia ja tunneosaamista.
Laurean kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen tutkinnon YAMK-opiskelijat Hanna Hiltusen ja Tea Keikon opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hius- ja kauneudenhoitoalan opettajien työn kuormitustekijöitä, käytettävissä olevia voimavaroja, työssä koettuja tunteita sekä tunneosaamisen hyödyntämistä osana työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaatiota hyödyntäen. Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus, johon osallistui 129 opettajaa. Lisäksi opinnäytetyössä haastateltiin viittä hius- ja kauneudenhoitoalan opettajaa. Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin Opettajan tunnepolku -opas opettajan avuksi tunneosaamisen ja työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Työssä koetaan tunteiden laaja kirjo
Tutkimuksen mukaan opettajat kokevat työssään tunteita laaja-alaisesti. Positiivisista tunteista opettajat kokevat eniten iloa, onnistumisen tunnetta ja innostusta. Negatiivisista tunteista opettajat kokevat eniten turhautumista, riittämättömyyttä ja väsymyksen tunnetta.
Tutkimuksen mukaan tunnereaktioiden käsittelemiseen työyhteisössä ei kuitenkaan ole juuri muita keinoja, kuin kahvipöytäkeskustelut työkaverien ja tiimin kanssa. Opettajista jopa kolmannes kokee, ettei työyhteisöissä ole järjestetty mahdollisuutta tunnekokemusten käsittelyyn. Esihenkilöiden kanssa tunnekokemuksista keskustelee vain reilu kymmenosa opettajista.
Tutkimus nosti esiin myös iän vaikutuksen tunnekokemuksista keskustelemiseen. Yli kolmannes 25–34-vuotiaista kokee, että negatiivisista kokemuksista on helppo puhua rakentavasti työyhteisössä. Sen sijaan iän karttumisen myötä puhuminen koetaan vaikeammaksi. Negatiivisista kokemuksista rakentavasti puhuminen on yhä harvemmin helppoa yli 45-vuotiaiden ja vielä harvemmin yli 55-vuotiaiden keskuudessa.
Työn kuormitustekijät ja voimavarat
Hius- ja kauneudenhoitoalan opettajien työhyvinvoinnin nykytilaa ja tunneosaamista tutkittaessa havaittiin, että työtehtäviä koskevat voimavarat ovat opettajille tärkeitä. Lähes puolet tutkimuksen kyselyyn vastanneista koki voimavarana monipuoliset työtehtävät ja mahdollisuuden itsenäiseen työskentelyyn. Myös tunne merkityksellisen työn tekemisestä koettiin voimavaroja vahvistavana. Vastaavasti yli puolet vastaajista koki kiireen ja työn jatkuvat keskeytykset yhtenä kuormitustekijänä. Lähes puolet vastaajista mainitsivat myös liiallisen työmäärän, hallinnolliset tehtävät ja byrokratian sekä riittämättömät resurssit kuormittaviksi.
Tutkimustulosten mukaan opettajista yli kolmannes on harkinnut työstä irtisanoutumista jopa melko tai erittäin usein viimeisen vuoden aikana. Useimmiten irtisanoutumista on harkinnut 16–20-vuotta työuraansa tehneet opettajat, sillä peräti 63 % heistä on harkinnut irtisanoutumista melko tai erittäin usein. Yli 20-vuotta työskennelleiden opettajien keskuudessa irtisanoutumisen harkitseminen jakautuu selvästi kahteen ääripäähän: lähes kolmannes on harkinnut irtisanoutumista erittäin usein, mutta toisaalta lähes 40 % on harkinnut irtisanoutumista erittäin harvoin.
Työhyvinvointi ja tunneosaamisen kehittäminen
Opettajat voivat hyvin työssään, kun työtehtäviä koskeviin voimavaroihin panostetaan. Tutkimuksesta havaittiin myös, että organisaatioissa on paljon käsittelemättömiä tunteita. Taitamattomasti käsiteltyinä etenkin negatiiviset tunteet voivat ikävästi levitä tunnetartuntana vaikuttaen kielteisesti tunneilmastoon. Positiiviset tunteet vaikuttavat puolestaan työsuorituksiin ja työn tavoitteellisuuteen. Positiivista tunneilmastoa tulee vahvistaa ja tunneosaamista kehittää.
Johtopäätöksissä todettiin myös, että opettajille tyypillinen tunteiden käsittelykeino oli tunteita aiheuttavan asian tai ongelman ratkaiseminen tunteen aiheuttavan psykologisen perustarpeen äärelle pysähtymisen tai tunnistamisen sijaan. Johtopäätöksenä havaittiin myös, että mitä paremmin opettajat kokivat tulleensa kuulluksi ja arvostetuksi, sitä enemmän he kokivat olevansa osa työyhteisöä.
Jatkokehittämisen keskiössä tarpeiden tunnistaminen ja oppaan vaikuttavuus yli toimialarajojen
Opinnäytetyössä Hiltunen ja Keiko kehittivät Opettajan tunnepolku -oppaan, joka on helppokäyttöinen työhyvinvoinnin ja tunneosaamisen kehittämisen työkalu itsenäiseen kehittymiseen tai tiimin kehittämiseen.
Kehittämistarpeena havaittiin täydentävän tutkimuksen tarve tunteiden taustalla vaikuttavien tekijöiden tunnistamisesta ja jatkotutkimus negatiivisista tunnekokemuksista puhumiseen vaikuttavista tekijöistä. Jatkokehittämistarpeet kohdistuvat Opettajan tunnepolku -oppaan digitalisointiin ja yhteisön luomimiseen, Opiskelijan tunnepolku -oppaan kehittämiseen sekä oppaan laajentamiseen eri toimialoile. Tutkimustuloksia voi hyödyntää organisaation ja ammatillisen koulutuksen kehittämisen tukena. Opettajan tunnepolku -opasta voi käyttää tunneosaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämiseen itsenäisesti tai yhdessä tiimin kanssa - toimialasta riippumatta ja nimestään huolimatta
Lue Theseus-palvelussa opinnäytetyö Nyt meni tunteisiin! Hius- ja kauneudenhoitoalan opettajien työhyvinvoinnin ja tunneosaamisen kehittäminen.
Lisätietoja
Tea Keiko
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, estenomi (YAMK)
puh. +358 405933245
Hanna Hiltunen
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, estenomi (YAMK)
puh. +358 447559160