Siirry sisältöön

YAMK-opinnäyte: Yhteistyö ja yksilöohjaus hiusalan tietoisuuden lisääjänä

YAMK-opiskelija Maarit Metsälän kehittämistyössä selvitettiin opintojenohjausta toisen asteen opinnoissa.

Laurean Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja kohtaminen -koulutuksen YAMK-opiskelijan Maarit Metsälän kehittämistyössä selvitettiin Koulutuskuntayhtymä Tavastian alueen perusopetuksen opinto-ohjaajien ja hiusalalla keskeyttäneiden tai keskeyttämistä pohtivien opiskelijoiden kokemuksia nivelvaiheen ohjauksesta. Työn tavoitteena oli tehdä näkyväksi hiusalalle hakeutuneiden opiskelijoiden oppilaanohjauksen yhteydessä hiusalasta saatu tieto ja sitä kautta nostaa esille mahdollisia kehittämiskohteita.  Aihetta selvitettiin teemahaastattelujen avulla ja saatujen tulosten mukaan opinto-ohjaajat ja opiskelijat kokevat oppilaanohjauksen merkittäväksi oppiaineeksi, mutta ongelmaksi he mainitsevat yksilöohjauksen määrän ja tuntien sijoittelun. Tulokset osoittavat myös, että opiskelijat kokevat oppilaanohjauksen kautta saamansa tiedon hiusalasta riittämättömäksi ja yksipuoliseksi.   Kehittämistutkimuksen kautta saatuja tuloksia tullaan hyödyntämään kohdeorganisaation hiusalan ja perusopetuksen oppilaanohjauksen työn kehittämisessä. 

Väärät valinnat

Oppilaanohjaus on noussut jälleen koulutuspoliittisen huomion kohteeksi oppivelvollisuuden laajentumisen vuoksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on käynnistänyt osana oppivelvollisuuden laajenemista opinto-ohjauksen kehittämisohjelman, jonka tarkoituksena on kehittää perusopetuksen ja toisen asteen oppilaanohjausta. Kehittämisohjelma jatkuu vielä vuoden 2022 ja sen tavoitteena on tukea, kehittää ja vahvistaa opinto-ohjauksen toteuttamista, toimintatapoja, yhteistyötä, systemaattisuutta sekä jatkumoa perusopetuksesta toiselle asteelle. (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2021.) 

Opinto-ohjauksen kehittämisohjelmaa tarvitaan, koska vuosittain hiusalalla opintonsa aloittavista noin 1300 nuoresta kaikki eivät kuitenkaan valmistu alalle vaan keskeyttävät opintonsa tai opinnot pitkittyvät. Yleensä keskeyttämisten taustalla on vääräksi koettu alavalinta. Myös Pekkarisen ja Myllyniemen (2017, 45) mukaan nuorten syy keskeyttää opintonsa on ylivoimaisesti väärä alavalinta. Toiseksi syyksi he mainitsevat, ettei opiskeltavalla koulutusalla annettava opetus vastaa nuoren ennakkokäsityksiä. Ennakkokäsityksien taustalla on usein väärät luulot opiskeltavasta alasta, mutta myös heikot ennakkotiedot ja vähäiseksi jäänyt oppilaanohjaus perusopetuksessa. Oppilaanohjauksesta tehdyt tutkimukset osoittavatkin, että oppilaan saama riittävä ja mahdollisimman monipuolinen ohjaus on tärkeää koulutusvalintojen onnistumisen kannalta. 

Yksilöohjauksen merkitys

Opinnäytetyöhön tulokset osittavat, että oppilaanohjausta toteutetaan perusopetuksen opetussuunnitelmien mukaan, mutta yksilöohjaukseen käytettävä aika ei ole riittävää ja se ei kohtaa oppilasta oikeaan aikaan.  Opinto-ohjaajien resurssien vähäisyys toteuttaa yksilöohjausta vaikuttaa negatiivisesti opinto-ohjaajien oppilastuntemuksen kehittymiseen ja opiskelijoiden saamaan oppilaanohjaukseen. Saatujen tulosten perusteella näyttää myös siltä, että vähäisien yksilöohjausresurssien vuoksi opiskelijat eivät saa tarpeeksi yksilöllistä tietoa hiusalasta tehdessään valintoja vaan tieto perustuu opinto-ohjaajan omaan kokemuksiin alasta tai tiedon haku jää usein oppilaan omaksi tehtäväksi sosiaalisesta mediasta. Tästä voi päätellä, että opiskelijat tekevät valintojaan vähäisen tiedon pohjalta ja ohjauksessa tarvitaan ammatillistenoppilaitoksien antamaa tukea eri muodoissa.

Kehittämistä tarvitaan

Ammattiopisto Tavastian hiusalan tulisi kehittää ja tiivistää yhteistyötä Koulutuskuntayhtymä Tavastian perusopetuksen opinto-ohjaajien kanssa. Yhteistyö kehittämisellä opiskelijoille voitaisiin tarjota monipuolisempaa ja ajankohtaisempaa tietoa hiusalan ammatista ja opiskelusta. Yhteistyön lisäksi opinto-ohjaajat sekä opiskelijat kaipaavat asiantuntijavierailuja perusopetuksen luokkiin ja työelämän tutustumisjaksojen (TET) mahdollisuuksia hiusalalle. Näiden kehittämiskohteiden lisäksi hiusalalta toivottiin lyhyitä nuoria kiinnostavia videoita, joissa alasta, opiskelusta ja työelämäjaksoista kerrottaisiin totuuden mukaisesti. 

Tutustu opinnäytetyöhön Opinto-ohjaajien ja hiusalan opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta ja sen kehittämisestä hiusalan opintoihin haettaessa Theseus-palvelussa. 

Lisätietoja:

Maarit Metsälä
Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen, YAMK
puh. + 358 50 550 4056
maarit.metsala@kktavastia.fi