Siirry sisältöön

YAMK-opinnäyte: Esiopetuksen kuraattorin työ on vaikuttavaa

Tiia Lamberg-Leinonen tutki opinnäytetyössään voimavaralähtöisen esiopetuksen kuraattorityön kehittämistä.

Kuraattorit ovat tehneet oppilashuoltotyötä jo vuosikymmeniä peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa, mutta esiopetuksessa kuraattorin työ on voinut jäädä vielä tuntemattomaksi suurelle yleisölle. Tiia Lamberg-Leinosen opinnäytetyön aihe nousi hänen omasta työstään ja halusta kehittää esiopetuksen kuraattorin työtä voimavaralähtöisestä näkökulmasta. Kesäkuussa 2022 valmistuneen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia esiopetuksen kuraattorin työtä ja sen kehittämistä voimavaralähtöisestä näkökulmasta Kirkkonummen kunnassa. Tavoitteena oli mallintaa esiopetuksen kuraattorin oppilashuollollista työtä, tuoda esiopetuksen kuraattorin työnkuvaa avoimemmaksi ja hiljaista tietoa näkyvämmäksi. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä tarkasteltiin esiopetuksen kuraattorin työtä sekä paikallisesti että valtakunnallisesti asiantuntijahaastatteluiden avulla. Tuloksissa selvisi, että esiopetuksen kuraattorin työ nähdään vaikuttavana ja ennaltaehkäisevänä palveluna, jonka avulla on mahdollisuus tarjota matalan kynnyksen tukea perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi jo ennen lasten kouluikää. Tarvitaan vain aikaa ja resursseja.

”Asetetaan selkeät tavoitteet yhdessä ja sitten työskentelemme yhdessä lapsen parhaaksi”

Yhteiskunnallisessa keskustelussa puhutaan ennaltaehkäisevän työn ja varhaisen tuen tärkeydestä samaan aikaan, kun lasten ja perheiden hyvinvointi huolestuttaa entistä enemmän.

Yhteisöllisen työn merkitystä oppilashuollossa painotetaan niin laissa kuin valtakunnallisissa arvioinneissakin. Esiopetus on Suomessa velvoittavaa ja esiopetusryhmä on kodin lisäksi esiopetusikäisen lapsen yksi merkittävimmistä kasvuympäristöistä. Esiopetusyksikkö on luontainen paikka tukea lapsia ja perheitä sekä tarjota hyvinvointityötä ja tehdä oppilashuoltoa tutuksi tuleville koululaisille ja heidän perheilleen. Kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että varhaisella ja tasapuolisella hyvinvointityöllä on myönteisiä vaikutuksia tulevaisuuden yhteiskunnallisiin kustannuksiin ja ne ovat vaikuttavuudessaan hyvin kustannustehokkaita. Esiopetuksen oppilashuoltotyö voi olla parhaimmillaan yhteiskunnallisesti hyvin vaikuttavaa.

Oppilashuoltotyöstä tuli lakisääteistä myös esioppilaiden osalta uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain (1287/2013) tultua voimaan 1.8.2014. Kirkkonummen kunnan esioppilaille ja heidän vanhemmilleen on ollut tarjolla puhtaasti esiopetukseen suunnatut oppilashuoltopalvelut lain voimaantulon jälkeen vuodesta 2015 alkaen.

Esiopetuksen oppilashuollon palvelut on järjestetty eri paikkakunnilla eri tavoin eikä kaikissa kunnissa ole saatavilla omaa esiopetukseen suunnattua kuraattoria. Tuleville hyvinvointialueille siirtyminen vuoden 2023 alussa tuo muutoksia myös oppilashuoltotyöhön. Vaikka opinnäytetyö on keskittynyt Kirkkonummen kunnan esiopetuksen kuraattorin työhön, työn tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti esiopetuksen kuraattorin työtä tarkasteltaessa.

Tutkimuksellinen kehittämistyö antaa viitteitä siitä, että esiopetuksen kuraattorityöhön suunnattu työpanos kannattaa ja esiopetuksen oppilashuollon työtä tulisi tarkastella jatkossa valtakunnallisen suurennuslasin alla, ennaltaehkäisevän hyvinvointityön näkökulmasta. Mielenkiinto tulisikin suunnata laajaan jatkotutkimukseen.

”Voimavaralähtöisyys on kaiken a ja o, näkyy koko ajan.”

Esiopetuksen kuraattorien työn ote näyttäytyi opinnäytetyön tuloksissa voimavaralähtöisestä näkökulmasta merkittävänä.

Voimavaralähtöisyys on terminä laaja ja voimavaraistuminen puolestaan aina henkilökohtainen kokemus, jossa on keskeisesti läsnä vastavuoroisuus ihmisen ja ympäristön välillä. Opinnäytetyön tulokset kertovat, että esiopetuksen kuraattoreilla on käytössään jo paljon erilaisia työmenetelmiä ja työskentelyotteita, jotka tukevat voimavaralähtöisen työskentelyn toteutumista. Esiopetuksen kuraattoreiden asenne tekemäänsä työtä, ihmisten kohtaamista ja kuuntelevaa läsnäoloa kohtaan nousi haastattelumateriaalista erityisesti huomionarvoiseen asemaan.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston kokoamisessa sovellettiin arviointitutkimuksen periaatteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja asiantuntijahaastatteluita, jotka toteutettiin sähköpostitse alkuvuonna 2022. Haastatteluihin osallistui 14 esiopetuksen kuraattoria ympäri Suomea. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksissä selvitettiin esiopetuksen kuraattorityön sisältöä, työn kehittämistä sekä perusopetuksesta ja ammatillista oppilaistoksista eriytettyä kuraattorityötä. Työn kehittämistä tarkasteltiin opinnäytetyössä erityisesti paikallisesta näkökulmasta ja työn tuotoksena syntyi mallinnukset esiopetuksen oppilashuoltotyöstä ja sen kehittämisestä. Työn kehittäminen jatkuu arjen oppilashuoltotyön ohessa ja toivottavasti laajemmassa mittakaavassa myös valtakunnallisesti.

Tutustu opinnäytetyöhön Voimavaralähtöinen esiopetuksen kuraattorityön kehittäminen Kirkkonummen kunnassa Theseus-palvelussa.

Lisätietoja:

Tiia Lamberg-Leinonen
Sosionomi (YAMK)
Voimavaraistavien työtapojen johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla, YAMK
Puh. +358 40 1269 741