Sosionomiksi opiskelevat aikuisopiskelijat antoivat ruusuja ja risuja opintojen sisällöistä sekä sosionomien tulevaisuudesta
Sosionomiopiskelijat Laura Honkonen ja Kristiina Nuuttila tutkivat opinnäytetyössään aikuisopiskelijoiden kokemuksia opiskelusta.
Sosionomiksi polkuopinnoista ponnistaneet ja täysin verkossa opiskelleet aikuisopiskelijat jakoivat ajatuksiaan opiskelustaan opinnäytetyössämme, jossa teemahaastatteluilla kerättiin kokemuksia opiskelusta sekä tietoa merkityksellisinä vaikuttavista tekijöistä opintojen taustalla. Tuloksissa ilmenee positiivisia elementtejä, mutta kehitettävääkin löytyy.
Polkuopinnot mahdollistavat monelle ainoan tavan ammattikorkeakoulussa opiskelulle. Polkuopintojen hakuprosessi koetaan positiivisena, koska siinä huomioidaan motivaatio sekä soveltuvuus alalle. Nämä eivät pääse tulemaan esille yhteishaussa. Polkuopintojen hakuprosessissa hakijoiden osaaminen on mahdollista tuoda näkyviin. Aikuisopiskelijoiden käytännön tuoma kokemus on piilossa olevaa arvokasta tietoa, jonka hyödyntämistä tulisi lisätä opinnoissa.
Sosionomiksi opiskelevat aikuisopiskelijat kokevat opintojen vahvuutena vertaistuen, mahdollisuuden suunnitella ja aikatauluttaa opintoja muun elämän yhteyteen sekä vertaisoppimisen mahdollisuuden. Myös yksilöllisen opiskelun edistäminen, joustavuus ja tutoropettajan rooli korostuvat tuloksissa opintoja tukevina elementteinä. Tulosten mukaan harjoitteluiden jälkeistä vertaisoppimista- ja jakamista tulisi kehittää jatkossa.
Aikuisopiskelijoiden kokemukset opintojen aikaisesta hyvinvoinnista mukailevat korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointitutkimuksen (KOTT) tuloksia (Parikka ym. 2021). Opinnoissa jaksamista tukevat vapaa-ajan toiminnat, läheiset sekä harrastukset. Huolestuttavana tuloksena Laurea-ammattikorkeakoulun tarjoamia hyvinvointi- ja terveyspalveluita ei juurikaan käytetty tai niiden tarkoituksenmukaisuutta ei ymmärretty. Tulosten perusteella palveluiden saatavuuteen ja mahdollisuuksiin tulisi kiinnittää huomiota, jotta voitaisiin ennalta ehkäistä opiskelijoiden kokemaa kuormaa ja painetta opinnoista.
Tulevaisuuden sosionomit työskentelevät omat arvonsa kohtaavassa työpaikassa, jossa työn sisältöön voi vaikuttaa. He ovat motivoituneita jatkossakin kehittämään itseään lisä- ja täydennyskoulutusten avulla sekä ylempien korkeakoulututkintojen kautta. Tulevaisuudessa saattaa kuitenkin olla riski, etteivät sosionomit työskentele pitkään omalla työkentällään, koska suhteessa koulutuksen tuomaan tietoon ja taitoon palkkausta pidetään huonona. Varhaiskasvatuksen sosionomin epäselvä työnkuva ja palkkaus eivät houkuttele. Työnkuvaa tulisi selkeyttää, jotta varhaiskasvatukseen saataisiin pätevää ja motivoitunutta henkilökuntaa.
Aikuisopiskelijat toivovat ja haluavat opinnoiltaan paljon. Opintojen tulisi vastata aikuisopiskelijoiden vaatimuksia, jotka ovat lähtökohdiltaan hyvin erilaiset kuin nuorilla opiskelijoilla. Aikuisopiskelua suunniteltaessa tulisi
jatkossakin kiinnittää huomiota mahdollisuuksiin yhdistää opinnot muun elämän kanssa. Tämä on merkityksellinen voimavara aikuisopiskelijoiden hyvinvoinnin sekä opintojen edistymisen taustalla.
POLKUOPISKELIJASTA SOSIONOMIKSI VERKOSSA- Aikuisopiskelijoiden kokemuksia opinnoista ja opintojen kulkuun vaikuttavista tekijöistä.
Laura Honkonen & Kristiina Nuuttila, Sosionomi (AMK)- verkkokampus,
laura.honkonen@student.laurea.fi & kristiina.nuuttila@laurea.student.fi
Lähde:
Parikka S, Holm N, Ikonen J, Koskela T, Kilpeläinen H, & Lundqvist A. Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveys, elintavat ja opiskeluryhmään kuuluminen. KOTT 2021-tutkimuksen tuloksia. Viitattu 11.5.2022. Verkkojulkaisu:
thl.fi/kott