Siirry sisältöön

YAMK-opinnäyte: Näkökulmaa laajentamalla tehokkaampia valmennuspalveluja organisaatioiden muutoksen tueksi

Valmennuspalvelujen yleistyminen organisaatioiden muutoksen tukemisessa lisää tarvetta niiden tehostamiseen. Asiakasorganisaation sisäisistä valinnoista ja prosesseista riippuvan palvelun kehittäminen on kuitenkin haastavaa. Marja Hyypiä luo palvelumuotoilun opinnäytetyössään organisaatiovalmennuspalvelujen tarkasteluun uudenlaisen, aiempaa laajemman lähestymistavan ja viitekehyksen niiden käytännön kehittämiseen.

Valmennuspalvelut ovat yksi nopeimmin kasvavista aloista maailmassa. Myös Suomessa niiden käyttö on yleistynyt merkittävästi viimeisen 15 vuoden aikana, ja valmennukseen luotetaan yhä enemmän organisaatioiden kehittymisen ja kilpailukyvyn edistämisessä. Samalla palvelun tuottajilta odotetaan entistä tehokkaampia ja vaikuttavampia ratkaisuja asiakkaidensa tueksi, mutta aiempaa pienemmillä kustannuksilla. Valmennuskirjallisuuden yksilö- ja käytäntökeskeinen näkökulma ei kuitenkaan huomioi organisaatiotasoisen muutoksen ulottuvuuksia, saati tarjoa työkaluja organisaatiovalmentajien palvelutehokkuuden kehittämiseen. Marja Hyypiä tarkastelee YAMK-opinnäytetyössään organisaatiovalmennusta käytännön sijaan palveluna ja luo kokonaisvaltaisen, asiakkaan organisatoriset tarpeet kattavan lähestymistavan, joka auttaa valmennuksen tarjoajia tunnistamaan konkreettisia kehittämismahdollisuuksia koko palveluprosessin ajalta aina yhteistyön neuvottelemisesta aikaansaatujen tulosten vakiinnuttamiseen asti.

Hyypiä määrittelee organisaatiovalmennuspalvelun tehokkuuden muotoilunäkökulmien mukaisesti tarpeellisuuden, toimivuuden ja kannattavuuden yhdistelmäksi ja kytkee sen asiakaskeskeisen ajatteluun, jossa palvelu voi tuottaa arvoa vain asiakasorganisaation omien prosessien kautta, osana sen toimintaa ja jatkuvaa arkea. Syntyvä kokonaiskuva vastaa hyvin organisaatioiden muutosta tukevien valmennuspalvelujen todellisuutta. Organisaatiovalmennuksen tehokkuuden näkökulmasta tuottajan olisi mukautettava palvelunsa tarpeelliseksi, toimivaksi ja kannattavaksi osaksi asiakkaan toimintaa jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä, johon vaikuttavat yhtäältä menneisyyden tapahtumat, nykyhetken olosuhteet ja tulevaisuuden tavoitteet, toisaalta yksilöiden toisiinsa vaikuttavat havainnot ja tulkinnat, yhteiset kokemukset sekä kyky ja halu yhdessä oppimiseen ja kehittymiseen.

Tuloksena on organisaatiovalmennuksen palvelujen arvioinnin ja kehittämisen laajaalainen viitekehys, joka avaa asiakasorganisaation muutoksen ja valmennuksen onnistumisen edellytyksiä, havainnollistaa palvelun tehokkuuden, eli tarpeellisuuden, toimivuuden ja kannattavuuden muodostumista valmennusyhteistyössä sekä tarjoaa konkreettisia osa-alueita niiden kehittämiseksi. Siinä missä kehittämisen osa-alueet voivat tarkentua ja muuttua eri organisaatiovalmennuksen palvelujen tuottajien kohdalla, olennaista palvelun tehostamisessa on omaksua sen moninäkökulmainen ja ristiin kytkeytyvä luonne. Vaikka yhden osa-alueen kehittäminen voi edistää palvelun tehokkuutta myös muista näkökulmista, se voi samalla olla haastavaa ilman muiden osaalueiden huomioimista.

Opinnäytetyö perustuu valmennuskirjallisuutta täydentävään teoreettiseen tarkasteluun sekä pienen suomalaisen valmennusyrityksen kanssa vuosina 2020–2021 toteutetun palvelumuotoiluprosessin kokemuksiin ja havaintoihin. Muotoiluprosessin osana Hyypiä toteutti kolmen valmennusprosessin tapaustutkimuksen, johon hän haastatteli sekä valmennusyrittäjiä että asiakasorganisaatioiden edustajia.

Tutustu Theseus-palvelussa opinnäytetyöhön Strengthening the effectiveness of organizational coaching service.

Lisätietoa:

Marja Hyypiä

Master’s Degree Programme in Service Innovation and Design

marja.hyypia@gmail.com

puh. +358 40 7630147