Siirry sisältöön

Vuoden pedagoginen teko hyödyntää VR-laseja käytännön ohjaus- ja hoitotilanteissa

Hoitotyön ja fysioterapian opettajat kertovat digitaalisesta opetusmenetelmästä Kehittäjä-lehden uusimmassa numerossa.

VR-lasien käyttöä opetuksessa

Vuoden pedagoginen teko -tunnustuspalkinto jaettiin innovatiivisimmalle ja vaikuttavimmalle pedagogiselle ratkaisulle Laureassa nyt toista kertaa. Laurean henkilöstö ja opiskelijat ehdottivat Vuoden pedagoginen teko -tunnustuksen saajiksi innovatiivisia ja laadukkaita oppimisratkaisuja.

Vuoden 2020 tunnustuspalkinnon voittanut opetusmenetelmä Digiloikka lähti käyntiin keväällä 2019, kun Laurean hoitotyötiimin lehtorit kävivät tutustumassa Jyväskylän ja Turun ammattikorkeakouluissa sekä Metropolia Ammattikorkeakoulussa VR-lasien käyttöön ja hyödyntämiseen koulutuksessa. Toukokuussa 2019 saatiin myös kansainvälistä kokemusta VR-lasien käytöstä Itävallan ammattikorkeakoulu (Fachhochschule) Kremsistä sekä Hollannin Nijmegenistä ammattikorkeakoulu HANista.

Autenttisuutta ja kokemuksellisuutta opiskelijoille

Ensimmäiset HMT1-puheohjattavat älykameravideot kuvattiin yhteistyössä sairaaloiden ja terveydenhuollon yksiköiden kumppanin Ilonion Care Oy:n kanssa. SRV Rakennus Oy: n kanssa päästiin myös heti alussa testaamaan älykameraa autenttisessa rakennustyömaaympäristössä.

- Hoitotyön tiimissä innostuimme heti VR-lasien ja älykameroiden käytöstä. Hienointa niissä on se, miten voidaan luoda uusia, todentuntuisia oppimistilanteita ja havainnollistaa digitaalisesti käytännön ohjaus- ja hoitotilanteita, Laurean hoitotyön lehtori ja Digiloikka-ratkaisun toteuttajatiimiin jäsen Anna Ojala kertoo.

VR-lasit mahdollistavat pääsyn sellaisiin ympäristöihin, paikkoihin ja tilanteisiin, joihin opiskelija ei välttämättä muuten pääsisi. Opiskelijat pääsevät esimerkiksi näkemään keuhkojen sisään ja tutkimaan, miltä astmaatikon tai tupakoitsijan keuhkot näyttävät.

- Lisäksi VR-lasien ja älykameran avulla opiskelijat pääsevät mukaan esimerkiksi leikkaussaliin, neuvolaan tai vaikka rakennustyömaalle arvioimaan terveysriskejä ja vaaroja, Ojala jatkaa.

Älykamerat oppimisen tukena

Fysioterapian opetuksessa älykameroita on käytetty esimerkiksi ongelmanratkaisun ja kliinisen päättelyn simulaatioissa, jotka selittävät kehon rakenteen, ominaisuuksien, liikkeen ja liikkumisen yhteyttä. Yhtenä esimerkkinä näistä on kehon rakenteiden, nivelten liikkeen ja lihasten toiminnan tutkiminen. Lisäksi älykamerat toimivat hyvin välineosaamisen havainnollistamisessa, esimerkiksi erilaisten teippausten, tukien ja apuvälineiden käyttämisen ohjeistuksessa.

Opiskelijat kokevat, että älykamerat ovat toimineet todella hyvin oppimisen apuvälineenä ja erityisesti omatoimisen kertauksen apuna. 

- Nyt korona-ajan etäopetuksessa älykameran käyttö on osoittautunut aika kullanarvoiseksi. Minä otinkin heti etäopetuksen lisäännyttyä älykameran mukaan kotiin ja tein sillä videoita opiskelijoille oppimisen tueksi, fysioterapian lehtori ja Digiloikka-tiimin Pauliina Louhiala-Hänninen kertoo. 

Lue lisää Digiloikasta ja tutustu muihin sairaanhoitajan ja kätilön juhlavuoteen liittyviin artikkeleihin uusimmasta Kehittäjä-lehdestä