Siirry sisältöön

Sotepeda 24/7: ”Oppiminen siirtyy verkkoon yhä vahvemmin”

Sotepeda 24/7 –hankkeessa kehitetään digitaalisia opetuksen ja oppimisen ratkaisuja.

Kaksi opiskelijaa työskentelee yhdessä tietokoneella.

Laurean koordinoimassa Sotepeda 24/7 –hankkeessa jo kahden vuoden ajan etsitty uusia ratkaisuja vahvistaa opettajien, opiskelijoiden ja ammattilaisten osaamista sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen käyttämisessä. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaan hankkeeseen osallistuu 23 suomalaista korkeakoulua ja laaja sote-alan yhteistyöverkosto.

Hankkeen tavoitteena on tuottaa opintosisältöjä, jotka vastaavat sote-alan tulevaisuuden osaamistarpeisiin. Opintosisältöjä tarjotaan hyödyntäen uusia pedagogisia ratkaisuja ja oppimisympäristöjä. Näin opintopolut tehdään sujuviksi, ympärivuotisiksi ja digitaalisiksi.

Sotepeda 24/7 –hankkeen ensisijaisia kohderyhmiä ovat korkeakoulujen opettajat ja opiskelijat. Tähän mennessä hankkeessa on tuotettu yli 200 mikroa eli avointa oppimateriaalia, jotka tullaan jakamaan Avointen oppimateriaalien kirjasto -sivustolla. Näistä on tuotettu jo noin 20 MOOC-opintojaksoa, jotka ovat kaikkien hyödynnettävissä CampusOnlinen kautta.

Yhteiskehittäminen onnistuu myös verkossa

Mukana Sotepeda 24/7 -hankkeen opettajaverkostossa on eri korkeakouluista yli 250 opettajaa. Hankkeen aikana on toteutettu myös sarja webinaareja ja koulutuksia, joissa on perehdytty hankkeen teemoihin tarkemmin.

Huhtikuun alussa järjestetyssä webinaarista vastasi yliopettaja Jarmo Sarkkinen Haaga-Heliasta ja aiheena olivat yhteiskehittäminen ja digitaaliset living lab –ympäristöt.

Sarkkinen esitteli webinaarissa Haaga-Helian ja Laurean yhteistä projektia, jossa testattiin kahden ammattikorkeakoulun yhteistä living lab –oppimisympäristöä. Syksyllä 2019 tehdyn pilottikokeilun jälkeen on kuluvana keväänä järjestetty opintojakso, jossa opiskelijat ovat tuottaneet ratkaisuehdotuksia kotihoidon asiakkaiden omahoidon edistämiseen ja seurantaan.

Yksi Sotepeda 24/7 –hankkeen tavoitteista on kehittää digitaalinen living lab –oppimisympäristö, joka mahdollistaa joustavan kehittämisen yhdessä.

-    Työkalut verkossa tapahtuvaan yhteiskehittämiseen ja viestintään ovat olemassa, Sarkkinen kertoo.
-    Onnistumisen kannalta tärkeämpää onkin miettiä yhteiskehittämisen prosessi; mitä missäkin vaiheessa tehdään, ja miten saadaan kaikki opiskelijat aktivoitua mukaan.

”Uusi tilanne haastaa opettajat kokeilemaan”

Living lab –oppimisympäristöjä käsitelleeseen webinaariin osallistunut lehtori Eija Viitala LAB-ammattikorkeakoulusta on ollut tyytyväinen Sotepeda 24/7 –hankkeen koulutuksiin. Hankkeessa LABin projektipäällikkönä toimiva Viitala korostaa osaamisen jakamisen merkitystä:

-    Erittäin hyödyllistä oli päästä kuulemaan kokemuksia, miten juuri tässä tapauksessa oli living lab –ympäristöä toteutettu, hän sanoo.
-    Hankkeessa on mukana iso joukko asiantuntijoita. Onkin ollut todella hienoa nähdä, millainen tiedon ja osaamisen jakamisen kulttuuri hankkeessa on muodostunut.

Vaikka hanke on ollut käynnissä jo kahden vuoden ajan, on viimeistään käynnissä oleva koronatilanne ja kaiken opetuksen nopea siirtyminen verkkoon entisestään korostanut hankkeen merkitystä.

-    Muutos on pakottanut meidät kaikki miettimään omia käytäntöjä ja sitä, mikä kaikki soveltuisi kokonaan digitaalisessa ympäristössä toteutettavaksi, fysioterapian lehtorina toimiva Viitala sanoo.
-    Samalla nyt on ollut hetki haastaa itseään ja kokeilla rohkeammin uusia asioita. Myös opiskelijat ovat olleet ymmärtäväisiä uusille kokeiluille tässä tilanteessa.

Myös Jarmo Sarkkinen Haaga-Heliasta on huomannut jo ennen tätä kevättä, että opiskelijat odottavat entistä parempia verkko-oppimisen ratkaisuja:

-    Nyt käynnissä oleva tilanne vain entisestään vahvistaa sitä odotusta ja on tuonut sen myös opettajien tietoon entistä selkeämmin, hän toteaa.
-    Verkossa yhdessä tekemiseen pitää keksiä uusia ratkaisuja ja sitä tarkoitusta tämä hanke palvelee hyvin. Tämä kehitys tulee vielä entisestään vahvistumaan, kun akuutti koronatilanne menee ohi.

 

SotePeda 24/7 -hankeen toimintaan pääset tutustumaan hankeen verkkosivuilla.

Jos olet kiinnostunut tulemaan opettajaverkostoon mukaan, minkä kautta saat laajemmin tietoa, olethan yhteydessä projektipäällikkö Outi Ahoseen (outi.ahonen@laurea.fi).

Lisätietoja: