Sosiaalisen median ymmärrystä tarvitsevat kaikki

Tänä keväänä ensimmäistä kertaa järjestetty asiakaskokemus sosiaalisessa mediassa –osaamispolku keräsi opettajatkin yllättäneen määrän 3AMK:n opiskelijoita. Osaamispolulla on päästy jo puolivälin yli.

Osaamispolku on kerännyt opiskelijoita monilta aloilta.

Idea osaamispolkuun tuli Haaga-Helian opettajalta Tarja Autiolta ja hän ehdotti Laurean Marilla Kortesalmelle yhteistyötä. Autio ja Kortesalmi käyvät vuosittain opettamassa Saksan Heidelbergissä; Autio sosiaalisen median strategiaa ja Kortesalmi asiakastutkimusta. Metropoliasta mukaan löytyi vielä Raisa Omaheimo.

- Tutkimus ja sosiaalinen media liittyvät niin paljon toisiinsa ja asiakaspersoonia tarvitaan, kun tehdään sosiaalista mediaa, Autio sanoo.

Osaamispolku koostuu kolmesta moduulista. Kortesalmen johdolla on ensin tutkittu ja rakennettu asiakasymmärrystä. Toinen, Aution opettama sosiaalisen median strategian moduuli on tällä hetkellä käynnissä. Loppukevään opiskelijat tekevät konkreettisia sosiaalisen median julkaisuja ja analysoivat niiden vaikuttavuutta Metropolian Raisa Omaheimon vetämällä moduulilla. Moduulit on rakennettu siten, että ne etenevät tarkoituksenmukaisesti. Kukin koulu on tuonut niihin omat vahvuutensa.

Osaamispolulla on ollut alusta asti mukana toimeksiantaja; aasialaisen ruuan ja elintarvikkeiden myyntiin erikoistunut East Asia Mart, joka on Haaga-Helian markkinoinnin opiskelijoiden ja Luova toimisto Krean asiakasyritys. Osaamispolulla tehtiin ryhmissä sosiaalisen median strategioita East Asia Martille. Yrityksen omistaja Jon Fan valitsee näistä yhden, jota kaikki opiskelijat lähtevät yhdessä testaamaan käytännössä.

Osaamispolku on helppo sovittaa aikatauluun

Osaamispolulla on mukana opiskelijoita kaikista kolmesta ammattikorkeakoulusta. Yksi heistä on Laureassa restonomiksi opiskeleva Maria Brummer. Hän opiskelee pääasiassa virtuaalisesti ja käy fyysisesti koulussa vain neljä kertaa vuodessa. 15 opintopisteen laajuinen osaamispolku oli helppo sovittaa omaan aikatauluun.

Brummer on ollut työelämässä jo 25 vuotta. Tällä hetkellä hän työskentelee kahden ravintolan vuoropäällikkönä Jätkäsaaressa. Osaamispolku lisää Brummerin mukaan silmää katsoa omankin työpaikan verkkosivuja.

Laureassa liiketaloutta opiskeleva Joel Kaakkuriniemi on keskittynyt opinnoissaan markkinointiin ja projektijohtamiseen. Markkinoinnin opinnoissa hän on jo päässyt tutustumaan analytiikkatyökaluihin ja tutkimaan esimerkiksi sitä, kuinka paljon jollekin tietylle internetsivulle saapuu ihmisiä.

Myös Kaakkuriniemen mukaan osaamispolun sovittaminen muihin opintoihin oli todella helppoa, sillä tapaamiskertoja on melko vähän. Hän asuu junaradan varrella, joten kolmen koulun välillä liikkuminenkin on ollut helppoa.

Osaamispolku on pitänyt kuitenkin kiireisenä.

- Pitäisi todella paljon ja todella nopeasti työstää asioita. Helposti tulee huolimattomuusvirheitä ja viimeistelemättömiä tuotoksia, hän sanoo.

Sosiaalisen median osaamista tarvitaan kaikilla aloilla

Tarja Aution mukaan osaamispolku sopii ihan kaikille asiasta kiinnostuneille.

- Oikeastaan kaikki nykypäivänä mennessään töihin joutuvat tekemään sosiaalisen median sisältöjä. Silloin ymmärrys siitä, että miten ja miksi niitä tehdään, on äärimmäisen tärkeää, sanoo Autio.

Ensimmäinen toteutus tuli nopeasti täyteen, mikä yllätti opettajat. Osaamispolkua ei oltu oikeastaan ehditty edes markkinoida. Kokemukset osaamispolusta ovat olleet niin opettajien kuin opiskelijoidenkin mukaan positiivisia. Autio ei vielä osaa sanoa toteutuuko polku uudelleen esimerkiksi ensi keväänä. Niin hän kuitenkin toivoo, sillä se kerää monialaisia opiskelijoita yhteen.

Tarja Autio opettaa Haaga-Heliassa muun muassa mediasuunnittelua ja markkinointiviestinnän kampanjasuunnittelua.