Siirry sisältöön

RESTO2018-trendiseminaari: Ruokatrendit haltuun

RESTO-kilpailun trendiseminaarissa tutustuttiin matkailu- ja ravitsemisalan merkittävimpiin trendeihin.

Ilja Björs RESTO2018-trendiseminaarissa torstaina Leppävaarassa.

Uutinen 23.3.2018

​RESTO-kilpailut ovat koonneet Suomen restonomiopiskelijat ja alan koulutukset asiantuntijat tällä viikolla Laureaan. Tämän vuotinen kilpailu polkaistiin käyntiin Clarion Hotel Helsingissä torstaina ja päivä huipentui Laurean Leppävaaran kampuksella pidettyyn trendiseminaariin.

"Maailma muuttuu - ja syöminen myös"

Seminaarin ensimmäisessä puheenvuorossa ruokaan ja syömiseen liittyviä trendejä käsitteli HKScanin Head of Insight and Foresight Tomi Kuittinen. Kuittisen mukaan ruoka ei ole irrallinen asia, vaan nopeasti muuttuva maailma vaikuttaa myös siihen, miten ihmiset syövät:

- Yksi esimerkki merkittävistä trendeistä liittyy siihen, miten työn ja elämän rytmin muutos vaikuttaa syömiseen. Työ ei enää tapahdu perinteisesti ”kahdeksasta neljään”, joten myös syömisen rytmi muuttuu, Kuittinen sanoi.

Myös perhekokojen pieneneminen, sinkkutalouksien osuuden kasvu ja kaupungistuminen ovat esimerkkejä suuremmista ilmiöistä, jotka vaikuttavat syömisen trendeihin.

’Hospitality’ iso juttu ravintola-alalla

Ravintola-alan viimeisimpiin trendeihin puolestaan seminaarin kuuntelijoita johdatti ravintoloitsija, Juuri Yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Ilja Björs. Skandinavia, huippubaarit ruokapaikkoina, hävikin nollaaminen, yksinkertaisempi fine dining ovat muutamia Björsin mainitsemia trendejä.

- Trendejä tulee ja menee - ja usein myös tietyn ajan jälkeen takaisin. Jotkin trendit ovat myös pysyviä. Mutta mistä tietää, mikä on pysyvä trendi ja mikä vain nopean hetken, hän kysyi.

Viimeisenä ja ehkä kaikkein merkittävimpänä trendinä ravintola-alalla maailmalla Björs pitää palvelua ja vieraanvaraisuutta, jotka englanniksi voidaan tiivistää ’hospitality’-termiin.

- Ravintoloiden on äärimmäisen tärkeää kiinnittää huomiota asiakkaasta huolehtimiseen. Koko palvelu pitää muotoilla niin, että se on asiakkaalle yksinkertaista ja vaivatonta - ja että asiakkaasta huolehditaan koko ajan juuri oikein, hän painotti.

Huomio asiakkaaseen

Energisen ja virkistävän näkökulman päivän teemaan toi tunnelmamuotoilija, kirjailija ja Laurean vuoden alumni 2016, Marjo Rantanen. Rantanen on erikoistunut tunnelmamuotoiluun ja hän valmentaa organisaatioita ymmärtämään hyvän tunnelman merkityksen asiakkaiden ja työntekijöiden tyytyväisyydelle.

- Tutkimusten mukaan hyvä tunnelma lisää tuottavuutta, tehokkuutta ja luovuutta, auttaa oppimaan sekä sitouttaa asiakkaita ja työntekijöitä yhteisöön, Rantanen luetteli.

Tunnelma esimerkiksi ravintolassa muodostuu monesta asiasta: arkkitehtuurista, tuoksuista, äänistä, valaistuksesta.

- Tärkein tekijät tunnelman rakentamisessa on kuitenkin henkilöstö. Se, mitä tapahtuu ihmisten kesken vaikuttaa kaikkein eniten ihmisille syntyvään kokemukseen, Rantanen jatkoi.

Asiakkaisiin keskityttiin myös viimeisessä puheenvuorossa, josta vastasivat luomuasiantuntija Annika Witting Urtekramilta ja projektipäällikkö Anu Arolaakso Savon koulutuskuntayhtymän Portaat Luomuun -ohjelmasta. Tiedostava kuluttaja on koko ajan kasvava ryhmä, joka alan eri toimijoiden tulee huomioida entistä tarkemmin.

- Haasteena ravintoloille on kulutustottumusten pirstaloituminen, kun on entistä haastavampaa tietää, mitä tiedostava kuluttaja haluaa, Anu Witting pohti.
- Vaikuttavatko asiakkaan valintoihin eniten eettiset, ekologiset vai omaan terveyteen liittyvät seikat?


Lue lisää RESTO2018-kilpailusta osoitteesta www.resto.fi