Siirry sisältöön

”Asiakas aina ensin!” – eteläafrikkalaiset opiskelijat palvelumuotoiluopissa Laureassa

Ryhmä Tshwane University of Technologyn opiskelijoita osallistui palvelumuotoilukurssille Laureassa.

Laurean yhteistyö eteläafrikkalaisen Tshwane University of Technologyn (TUT) kanssa sai jatkoa syyskuussa, kun 11 opiskelijan ryhmä osallistui Laureassa palvelumuotoilun intensiivikurssille. Ensimmäisen kerran ryhmä TUT:n opiskelijoita vieraili Laureassa vastaavalla kurssilla vuosi sitten. Koulutuksen TUT:lle on myynyt 3AMK-liittouman koulutusvientiyritys EduExcellence Oy.

Eteläafrikkalaiset MBA-opiskelijat tekivät Suomeen viikon mittaisen vierailun 1. – 8. syyskuuta ja Laureassa he viettivät kaksi päivää.

Intensiivijaksolla Laureassa opiskelijaryhmä tutustui palvelumuotoilun periaatteisiin ja menetelmiin projektipäällikkö Krista Keräsen johdattamana. Aiheina oli muun muassa työpajojen johtaminen, asiakasempatian kehittäminen, asiakaspolun kuvaaminen ja yhteiskehittäminen.

-    Tärkeimpiä oppeja täällä on ollut se, että asiakas pitää ottaa mukaan palvelujen kehittämiseen aivan jokaisessa vaiheessa – ei pelkästään aivan lopussa, kertovat opiskelijat Sibusiso Israle Mahlangu, Makhadzi Miyen, Molellekoa James Mosesane ja Maxwell Denga.

Asiakasymmärryksen lisäksi erityisen vaikutuksen vieraisiin tekivät myös opetusmenetelmät, joiden avulla he tutustuivat palvelumuotoiluun:

-    Yksi mielenkiintoinen juttu olivat pelit. En ollut tullut aiemmin ajatelleeksi, että pelien avulla voi helposti hahmottaa asiakkaiden kokemia ongelmakohtia ja ideoida ratkaisuja, kuvailee Makhadzi Miyen Laureassa kehitetty Coco Toolkit -peliä.
-    Myös opettajallamme Kristalla oli hyvin käytännönläheisiä esimerkkejä ja harjoituksia. Opetussessiot olivat paljon interaktiivisempia kuin jos hän olisi vain seisonut perinteiseen tapaan pöytänsä takana, jatkaa Sibusiso Israle Mahlangu.

Myös Etelä-Afrikkalaiset opiskelijat saavat itse kiitosta aktiivisuudestaan Krista Keräseltä:

-    Ryhmäläiset olivat hyviä keskustelijoita ja erittäin valmiita ottamaan uusia ajatuksia vastaan, hän kiittää.

Vierailulle tulleet MBA-opiskelijat suorittavat opintojaan työn ohessa, joten he toivat Laurean intensiivijaksolle omasta työstään nousevia palveluideoita.

-    Tavoitteena oli, että voisimme tarjota heille työkaluja, minkä avulla he voisivat kehittää omia palveluprosesseja asiakasystävällisemmiksi ja tehokkaammiksi, Krista Keränen kuvailee intensiiviopintojakson lähtökohtia.
-    Asiakkaan osallistaminen mahdollisimman aikaisin palveluiden kehittämisprosessiin oli selvästi heille iso, uusi oppi täällä.

Lisätietoja:

Tuija Pulkkinen
Toimitusjohtaja, EduExcellence Oy
Puh. 050 5277 258, tuija.pulkkinen@eduexcellence.fi